Volené orgány

Zastupitelstvo, rada, výbory, komise

Zastupitelstvo MČ, Výbory zastupitelstva, Rada MČ, Komise zřízené radou, …

Více

Tisk E-mail

Informační zpravodaj PID č. 16/2018

Obsah

Novinky v nákupu jízdného a nové slevy od září a října 2018
Trvalé změny PID od 1. 9. 2018
Akce PID v září 2018
Praha dostala od lidí již desítky nápadů k orientačnímu a navigačnímu systému města
Plán veřejné dopravy v Praze: udržení vysokého podílu veřejné dopravy, nové tramvajové tratě či posílení železnice

 
Novinky v nákupu jízdného a nové slevy od září a října 2018

   V průběhu srpna 2018 došlo ke změně způsobu odbavování cestujících v systému Pražské integrované dopravy. Hlavní novinkou je možnost koupit si předplatní kupóny PID k In Kartě Českých drah nebo k bezkontaktní platební kartě. Po nákupu jízdného přes internet na e-shopu Lítačky nebo Dopravního podniku hl. m. Prahy už není nutné chodit k validátoru. Zároveň se výrazně rozšiřují možnosti pořízení jízdenek pro jednotlivou jízdu prostřednictvím nové mobilní aplikace PID Lítačka. Od září 2018 budou také zavedeny výrazné celostátní slevy v příměstské dopravě pro děti, studenty a seniory. Za čtvrtinu ceny obyčejné jednotlivé jízdenky nebo předplatního kuponu budou moci cestovat mladí do 18 let, studenti do 26 let a senioři nad 65 let. Změny doznají také jednodenní jízdenky pro příměstské cestování. Od října 2018 pak vstoupí v platnost nižší ceny předplatných kuponů pro juniory, studenty a seniory v Praze včetně nových ročních kupónů. Roční kupóny si mohou nově od 1. září 2018 kupovat také cestující v příměstské dopravě.

   S PID lítačkou nakoupíte jízdenky mobilem, k In Kartě i k platební kartě
   Díky nové mobilní aplikaci „PID Lítačka“ je možné nakoupit jízdenky PID pro jednotlivou jízdu jednoduše přes mobilní telefon, a to nejen pro cestování po Praze, ale i v mimopražských tarifních pásmech PID, tedy i ve vlacích a příměstských autobusech. K dispozici je celý sortiment plnocenných i zlevněných jízdenek dle pásmové i časové platnosti (od základní dvoupásmové jízdenky za 12 Kč až po jedenáctipásmovou jízdenku za 84 Kč). Koupit je možné i jedno- nebo třídenní jízdenky pro Prahu nebo všepásmové jednodenní jízdenky PID za 240 Kč.
   Výrazné zjednodušení a rozšíření možnosti nákupu jízdného se týká také pravidelných cestujících, kteří používají předplatní kupóny. Kromě zachování současných papírových kupónů je výrazně rozšířena možnost nákupu elektronických kupónů jak pro Prahu, tak pro příměstské cestování ve Středočeském kraji. Elektronické kupóny PID je nově možné si koupit kromě Lítačky také k In Kartě Českých drah nebo k bezkontaktní platební kartě Visa nebo Mastercard, a to na e-shopu Lítačky (pid.litacka.cz), nově bez nutnosti použití validátoru. Zároveň bude ukončena možnost nahrávání kupónů na Opencard (cca od října 2018), přičemž již zakoupené kupony na Opencard budou platit až do konce své platnosti.

   Jízdné za čtvrtinu pro děti, studenty a seniory v příměstské dopravě
   Od 1. září 2018 dochází k zavedení celostátních slev na jízdném pro děti, studenty a seniory v příměstské dopravě. Pro děti a juniory do 6 do 18 let, pro studenty od 18 do 26 let a pro seniory od 65 do 70 let je nově poskytována ve vlacích i příměstských autobusech PID 75% sleva z plnocenného jízdného. Sleva je poskytována na jednotlivém i předplatním jízdném, a to ve vnějších (mimopražských) pásmech a také v dojezdových pražských pásmech 0 a B. nově jsou od 1.9.2018 v prodeji také roční kupony.
   K prokázání nároku na tuto celostátní slevu stačí prokázat věk (například průkazkou PID, žákovským průkazem, občanským průkazem nebo cestovním pasem), ke slevě pro studenty od 18 do 26 let je nutné se prokázat ještě potvrzením o studiu (např. platným žákovským průkazem nebo kartou ISIC). Tyto slevy nově nahrazují žákovské jízdné v příměstské dopravě. Pro cestování po Praze se posouvá věková hranice mezi kategoriemi Junior a Student z 19 na 18 let, což fakticky znamená nově nutnost doložit potvrzení o studiu i pro osmnáctileté, pokud chtějí cestovat za zlevněné předplatní jízdné.

   Ceny zlevněných jízdenek pro jednotlivou jízdu pro příměstské cestování (75% sleva)


cena    pásmová platnost    časová platnost
3 Kč (neplatí ve vlacích ani v pásmech 0 a B ani na území Kladna)    2 pásma    15 minut
4 Kč (neplatí v pásmu 0)    2 pásma    30 minut
6 Kč    3 pásma    60 minut
8 Kč    4 pásma    90 minut
10 Kč    5 pásem    2 hodiny
11 Kč    6 pásem    2,5 hodiny
13 Kč    7 pásem    3 hodiny
15 Kč    8 pásem    3,5 hodiny
17 Kč    9 pásem    4 hodiny
19 Kč*    10 pásem*    4,5 hodiny*
21 Kč*    11 pásem*    5 hodin*
Tyto jízdenky nelze použít v pásmu P (MHD Praha) ani pro vnitroměstské cesty po Praze!
* Platí až od 1. 10. 2018
Ceny zlevněných předplatných jízdenek pro příměstské cestování (75% sleva)
počet pásem    měsíční     čtvrtletní    roční
1 pásmo (neplatí v pásmu 0 vč. B)    75 Kč    190 Kč    752 Kč
2 pásma    115 Kč    300 Kč    1 188 Kč
3 pásma    175 Kč    450 Kč    1 782 Kč
4 pásma    230 Kč    600 Kč    2 376 Kč
5 pásem    282 Kč    750 Kč    2 970 Kč
6 pásem    337 Kč    900 Kč    3 546 Kč
7 pásem    390 Kč    1 050 Kč    4 158 Kč
8 pásem    445 Kč    1 200 Kč    4 752 Kč
9 pásem*    500 Kč*    1 350 Kč*    5 346 Kč*
10 pásem*    555 Kč*    1 500 Kč*    5 940 Kč*
* Platí až od 1. 10. 2018
Nové síťové jednodenní jízdenky
Od 1. září 2018 dojde také ke změně cen a struktury jednodenních (24hodinových) jízdenek pro příměstské cestování:
cena    pásmová platnost    časová platnost
160 Kč    Praha + pásma 1 až 4    24 hodin
150 Kč (zvýhodněná 37 Kč)    Středočeský kraj (pásma 1 až 7, výhledově až 9)    24 hodin
240 Kč     všechna pásma PID    24 hodin
Nové roční kupony pro příměstské cestování
Od 1. 9. 2018 jsou nově v prodeji také roční předplatní kupóny pro příměstské cestování, a to jak v plnocenné, ta i ve zvýhodněné variantě pro děti (od 6 do 15 let), juniory (od 15 do 18 let), studenty (od 18 do 26 let) a seniory (od 65 do 70 let):
počet pásem    plnocenná    zlevněná
1 pásmo (neplatí v pásmu 0 vč. B)    3 010 Kč    752 Kč
2 pásma    4 752 Kč    1 188 Kč
3 pásma    7 128 Kč    1 782 Kč
4 pásma    9 504 Kč    2 376 Kč
5 pásem    11 880 Kč    2 970 Kč
6 pásem    14 256 Kč    3 546 Kč
7 pásem    16 632 Kč    4 158 Kč
8 pásem    19 008 Kč    4 752 Kč
9 pásem*    21 384 Kč*    5 346 Kč*
10 pásem*    23 760 Kč*    5 940 Kč*
* Platí až od 1. 10. 2018
Nové slevy pro juniory, studenty a seniory v Praze od 1. 10. 2018
Na základě rozhodnutí Rady hl. m. Prahy dochází k úpravě cen předplatních kuponů pro území Prahy pro tarifní kategorie Junior 15–18 let, Student 18–26 let a Senior 60–65 let od 1. 10. 2018. Zároveň se zavádí roční kupóny a ruší se pěti- a desetiměsíční kupóny pro tyto kategorie. Způsob prokazování nároku na slevu ani druhy nosičů předplatného jízdného se nemění.
Tabulka cen zlevněných předplatních kupónů:
druh    cena
měsíční    130 Kč
čtvrtletní    360 Kč
roční    1 280 Kč
Prodej nových kupónů s platností nejdříve od 1. 10. 2018 bude zahájen v průběhu září. Již zakoupené kupóny za původní ceny je možné vrátit v budově centrálního dispečinku DPP v Praze 2 v ulici Na Bojišti, nicméně je nutné počítat se stržením manipulačního poplatku.


Trvalé změny PID od 1. 9. 2018

Od zahájení poprázdninového provozu 1. září 2018 dojde k významným trvalým změnám v Pražské integrované dopravě. O víkendech se zkrátí intervaly na všech třech linkách metra, nejvíce na lince C, a to až na 5 minut. Zároveň již nebude ve všední dny každé druhé metro končit na Ládví, všechny soupravy pojedou až do stanice Letňany. Řada potřebných vylepšení se připravuje také pro pražské autobusy, hlavně v oblasti Malešic, Dubče nebo Radotína.
Metro
A    Zkrácení intervalu v neděli dopoledne cca od 10:00 do 13:00 z 10 na 7,5 minuty.
B    Zkrácení víkendových intervalů v sobotu cca od 9:00 do 20:00 a v neděli cca od 13:00 do 20:00 ze 7,5 na 6 minut, zkrácení intervalu v neděli dopoledne cca od 10:00 do 13:00 z 10 na 7,5 minuty.
C    Zkrácení víkendových intervalů v sobotu cca od 9:00 do 20:00 a v neděli cca od 13:00 do 20:00 ze 7,5 na 5 minut, zkrácení intervalu v neděli dopoledne cca od 10:00 do 13:00 z 10 na 7,5 minuty. Posílení provozu v pracovní dny cca od 9:00 do 19:00 v úseku Ládví – Letňany (zrušení pásmového provozu).
Tramvaje
Obecně se v souvislosti s posílením provozu metra zkracují intervaly v neděli dopoledne cca od 10:00 do 13:00 z 20 na 15 minut, resp. z 10 na 7,5 minuty u páteřních linek.
11    O víkendech je posílena kapacita nasazením dvouvozových nebo kloubových tramvají.
Autobusy
Obecně se v souvislosti s posílením provozu metra zkracují intervaly v neděli dopoledne cca od 10:00 do 13:00 u části autobusových linek.
102    Posílení provozu v úseku Kobylisy – Šimůnkova celodenně, celotýdenně kromě špiček pracovních dnů (zkrácení intervalů na polovinu).
124    Zkrácení linky do trasy Zelený pruh – Želivského, posílení kapacity nasazením kloubových autobusů v pracovní dny (v úseku Zelený pruh – Dvorce nahrazena linkou 134, v úseku Želivského – Habrová nahrazena linkou 155).
125    Zkrácení víkendového intervalu z 15 na 10 minut.
129    Zkrácení víkendového intervalu z 60 na 24–36 minut (zkrácení souhrnného intervalu Smíchovské nádraží – Zbraslavské náměstí z 15 na 12 minut).
130    Zavedení provozu v pracovní dny dopoledne v intervalu 60 minut, posílení kapacity nasazením autobusů standardní délky.
131    Zkrácení intervalu v pracovní dny dopoledne z 12 na 10 minut, sjednocení víkendového intervalu z 10–15 na 12 minut.
134    Prodloužení linky o úsek Zelený pruh – Dvorce (náhrada za zkrácenou linku 124).
155    Obousměrně zřízena zastávka Habrová, výrazné posílení provozu celodenně, celotýdenně v úseku Želivského – Habrová, a to intervaly 10 minut ve špičkách pracovních dnů, 15 minut v ostatních obdobích včetně víkendů, 15–20 minut celotýdenně večer (náhrada za zkrácenou linku 124).
163    Zkrácení linky o úsek Depo Hostivař – Želivského (nahrazena linkami 199 a 228).
172    Posílení provozu v úseku Velká Chuchle – Na Hvězdárně ve špičkách pracovních dnů a zavedení večerního provozu v tomto úseku i o víkendech (všechny spoje jsou nově vedeny v celé trase Smíchovské nádraží – Na Hvězdárně).
199    Nová linka v trase Želivského – Sídliště Malešice (v provozu celodenně, celotýdenně, náhrada za zkrácenou linku 163).
228    Nová trasa: Poliklinika Malešice – Depo Hostivař – OC Štěrboholy – Škola Dubeč – Dubeček – Nádraží Uhříněves – Benice (v provozu celodenně, celotýdenně; intervaly 30 minut ve špičkách pracovních dnů, 60 minut v ostatních obdobích včetně víkendů). Do doby ukončení výluky v Dubči pojede linka 228 mezi Dubečkem a Školou Dubeč v odklonové trase přes Dolní Měcholupy.
229    Spoje ukončené v zastávce Uhříněves prodlouženy do nové zastávky Sídliště Uhříněves.
241    Změna víkendového intervalu z 30 na 24–36 minut (zkrácení souhrnného intervalu Smíchovské nádraží – Zbraslavské náměstí z 15 na 12 minut).
246    Zkrácení mimošpičkových intervalů celotýdenně v úseku Sídliště Stodůlky – Nádraží Radotín ze 120 na 60 minut, vložené spoje Nádraží Radotín – Zbraslavské náměstí převedeny na novou linku 247.
247    Nová midibusová linka v trase Nádraží Radotín – Zbraslavské náměstí – Sídliště Zbraslav (v provozu celodenně, celotýdenně v intervalu 20–40 minut ve špičkách pracovních dnů a 60 minut v ostatních obdobích včetně víkendů; náhrada za omezenou linku 246).
248    Nová midibusová polookružní linka v trase Nádraží Radotín – Na Viničkách – Viničky – Sídliště Radotín – Nádraží Radotín (v provozu celodenně, celotýdenně v intervalu 15 minut ve špičkách pracovních dnů, 30 minut v ostatních obdobích včetně víkendů, v polookružním úseku Na Viničkách – Viničky – Sídliště Radotín pouze polovina spojů).
253    Zrušení školní linky (Štěrboholy – Škola Dubeč), nahrazena linkou 228.
263    Nová školní linka v trase Na Pískách – Bořislavka – Jenerálka – Průhonský háj (v provozu 2 spoje ráno, již od 22. 8. 2018).
304    Zrušení linky a převedení všech jejích spojů na linku 344.
306    Nové 2 spoje v pracovní dny ráno z Hostivic, resp. Sobína na Zličín.
311    Obousměrně zřízena zastávka Lety, K Libří.
319    Posílení provozu v ranní špičce pracovních dnů mezi Unhoští a Pavlovem.
333    Část spojů ukončených v zastávce Zvole je prodloužena do zastávky Zvole, Nová Zvole.
340    Posílení provozu ve špičkách pracovních dnů a zavedení provozu v neděli dopoledne.
344    Sloučení s linkou 304 (převedení všech jejích spojů na linku 344).
347    Obousměrně zřízena zastávka Chýně, Nádraží (stálá).
348    Zřízení zastávek Vinopalnická a Na Slovance.
351    Zavedení nového spoje v pracovní dny ráno z Hovorčovic do Letňan, pro vybrané školní spoje zřízena zastávka Neratovice, III. ZŠ, prodloužení všech víkendových spojů Praha – Měšice do Čakoviček.
357    Zrušení linky (Nádraží Uhříněves – Nupaky, hotel) z důvodu minimálního využití.
358    Obousměrně zřízena zastávka Chýně, Nádraží (stálá).
370    Posílení provozu v ranní i odpolední špičce pracovních dnů.
371    Posílení provozu v ranní i odpolední špičce pracovních dnů a o víkendech.
372    Posílení provozu v ranní i odpolední špičce pracovních dnů.
374    Posílení provozu o víkendech.
428    Vybrané spoje v pracovní dny prodlouženy z Říčan do Babic, resp. Doubku.
454    Nový 1 pár spojů v pracovní dny odpoledne Neveklov – Křečovice.
466    1 spoj v PD odpoledne z Mělníka jede nově také přes Hořín.
476    Zrušen 1 pár spojů v pracovní dny ráno Neratovice, Žel. st. – Všetaty, Žel. st.
489    Vybrané spoje v pracovní dny odpoledne jedou nově také přes Tehovec.
656    Úprava ranních školních spojů, nový posilový spoj z Nové Vsi do Líbeznic.
663    Zrušen 1 spoj v pracovní dny odpoledne Kralupy nad Vltavou, Žel. st. – Újezdec.
912    Linka je ze zastávky Hejtmanská ve směru od Horních Počernic vedena nově přes Sídliště Lehovec a Hloubětín na Hloubětínskou, zrušena zastávka Lehovec, garantovaný přestup na tramvaj je nově v zastávce Hloubětín.
Železnice
S6    Posílení kapacity v odpolední špičce pracovních dnů (nasazení zdvojených souprav Regionova na vybraných vlacích).
Změny zastávek
Nové zastávky
název    linky    charakter
Bečovská    228    na znamení
Buš, Pod Klíčem    361    na znamení
Dehtínská    248    na znamení
Dubečský hřbitov    228    na znamení
Chýně, Nádraží    347, 358    stálá
Kolová    248    na znamení
Kunice, Dolní Lomnice, Lomnická    463    na znamení
Maršovice, Zderadice    459    stálá
Nehvizdy, Na Kopci    343    na znamení
Perspektivní    228    na znamení
Příbramská    248    na znamení
Sídliště Uhříněves    229    stálá
Viničky    248    na znamení
Vojetická    248    na znamení
Vysočanská (směr Lehovec)    14, 16, 94    stálá
Zdická    248    na znamení
Přejmenované zastávky
původní název    nový název    linky
Stejskalova    Libeňský zámek    3, 10, 24, 95
Poliklinika Vltavská    Bubenská    156
Přesunuté zastávky
název    linky    popis
Budějovická    332, 335, 337, 339, 362    nově v ulici Olbrachtova před křižovatkou s ulicí Budějovická
Změna charakteru zastávek
název    linky    původní charakter    nový charakter
Štěpánská    904, 907, 908, 910    stálá    na znamení
Zrušené zastávky
název    linky
Červený dvůr    124
Mezi Hřbitovy    124


Akce PID v září 2018

   Regionální den PID v Čelákovicích (8. září 2018)
   Na sobotu 8. září 2018 je už vše připraveno na další Regionální den Pražské integrované dopravy, který se uskuteční ve středočeských Čelákovicích. Vlakové nádraží prošlo rozsáhlou modernizací a pro návštěvníky tak bude od 10:00 hod. zajištěna organizovaná exkurze po této stanici. Na akci se můžete dostat mimořádnými jízdami parního vlaku Šlechtična, pantografovou jednotkou řady 451 nebo vlakovou soupravou taženou elektrickou lokomotivou Bobina, jež odjíždějí z pražského hlavního nádraží. Zde si můžete čekání na vlak zpestřit prohlídkou prezidentského salónku, který je součástí Fantovy budovy. Ten bude zpřístupněn veřejnosti v rámci Dnů evropského kulturního dědictví.
   Speciální program připravilo i samotné město Čelákovice, které pro návštěvníky přichystalo zajímavá hudební vystoupení skupin z blízkého okolí a Prahy. Kromě kulturního programu se můžete těšit i na tradiční doprovodný program:
   •    informační stánky PID, ČD a města Čelákovice
   •    tradiční workshop PID pro děti
   •    atrakce pro děti
   •    stánky s občerstvením
   •    prohlídka nejstaršího českého skanzenu lidové architektury v Přerově nad Labem
   •    prohlídka renesančního zámku v Brandýse nad Labem
   Do Přerova a Brandýsa nad Labem vás dovezou oblíbené historické autobusy. Každý cestující navíc dostane při nástupu do vozidla speciální slevenku pro návštěvu přerovského skanzenu nebo brandýského zámku.

   Pražský železniční den (15. září 2018)
   O týden později se můžete vydat na tradiční Pražský železniční den na Smíchově, který se letos rozšíří o bohatý doprovodný program i na nádraží v Uhříněvsi.
   Na co se můžete těšit:
   •    nostalgické jízdy parními vlaky i jízdy moderními soupravami
   •    tradiční nostalgické jízdy historickými autobusy po okolí Smíchova a Uhříněvsi
   •    zajímavý doprovodný program ve Výtopně Zlíchov
   •    prohlídka Království železnic – největšího modelového kolejiště ve střední Evropě
   •    program pro děti i dospělé na téma mobility, dopravy a ekologie v Centru architektury a městského
        plánování
(CAMP)
   •    organizovaná prohlídka Odstavného nádraží jih (ONJ) s jízdou patrovými jednotkami CityElefant
   •    komentované jízdy jednotkou RegioPanter na vleku firmy Metrans
   •    doprovodný kulturní program na nádražích na Smíchově a v Uhříněvsi
   Jízdy historickými autobusy:
   •    kloubový Ikarus 280 v trase „Nádraží Uhříněves – Háje“ a zpět
   •    Karosa ŠD 11 v okružní trase „Nádraží Uhříneves – Dubeč – Koloděje – Hájek – Královice – Nádraží
        Uhříneves“
   •    Škoda 706 RTO linkový v okružní trase „Smíchovské nádraží – Výtopna Zlíchov – Království železnic
         – Smíchovské nádraží“
   •    Škoda 706 RTO LUX v okružní trase „Nádraží Uhříněves – Kolovraty – Nedvězí – Lipany – Benice –
        Nádraží Uhříněves“
   •    Škoda 706 RO v trase „Smíchovské nádraží – CAMP“ a zpět


Praha dostala od lidí již desítky nápadů k orientačnímu a navigačnímu systému města

   V první polovině července jsme veřejnosti společně se zástupci městských organizací představili v pražském CAMP nový projekt. Jeho náplní je analýza navigačního a informačního systému Prahy. Současně jsme spustili webovou stránku www.pid.cz/jis, kde má kdokoliv možnost se zapojit skrze jednoduchý formulář se svým nápadem nebo příkladem dobré i špatné praxe a poskytnout tak inspiraci odborníkům, kteří analýzu připravují. Jen do konce července jsme dostali desítky příspěvků. Ty si nyní můžete prohlédnout v nové galerii.

   Nejčastější komentáře
   Nejčastěji zaznívají různé nápady, které by lidem usnadnily navigaci při výstupu z metra a přestupu na povrchovou dopravu. Lidem chybí čísla navazujících spojů tramvají a autobusů. Tomáš nám napsal: „Udělat přehlednější informační cedule při výstupu z metra. Např. přidat na cedule barevně odlišená čísla linek povrchové dopravy.“ Podobně se vyjádřila i Markéta: „Ke směrovkám v metru bych přidala čísla tramvají, ke kterým se lze daným výstupem dostat. V nových stanicích jsou k vidění obrazovky i s odjezdem. Nicméně bohatě by stačilo i jen číslo na tabuli. Především na složitějších přestupních uzlech.“ Z těchto a dalších příspěvků lze vyčíst, že navigace na navazující spojení trápí lidi zejména v metru.
Přišla také řada zajímavých nápadů, které by jistě přispěly k většímu komfortu cestujících. Například Jiří napsal: „Přivítal bych informaci, za jak dlouho jede metro, už při vstupu.“

   Inspirace ze zahraničí
   Lidé ve svých komentářích kladně hodnotí některé prvky ze zahraničních metropolí. Například Pavel napsal: „…fantastické orientační systémy napříč městem mají v Mnichově a v Berlíně. Každý dopravní uzel má svůj plánek, jak přestupovat. Jednotný design je napříč městem.“ Mezi pozitivními příklady dále často zaznívají orientační systémy Londýna či Budapešti.
   Řada příspěvků reaguje na nedostatky pražského orientačního systému pro turisty a návštěvníky z cizích zemí, většina všech nápisů je totiž pouze v češtině. Adam napsal: „Myslím, že to je samozřejmost a s tímto už počítáte, ale absence angličtiny či jakéhokoliv jiného jazyka než češtiny na pozemních informačních směrovkách je naprosto zdrcující a pro cizince velká komplikace.“

   Přispět může každý
   Všechny relevantní příspěvky, které jsme obdrželi, jsou k dispozici v galerii na www.pid.cz/jis. Další budou přibývat.
   Není vám jedno, jak bude vypadat informační a navigační systém Prahy v budoucnu? Napadlo vás po přečtení postřehů v tomto článku, co by se dalo zlepšit? Pak se také zapojte a dejte svým příspěvkem odborníkům vědět, čím by se mohli inspirovat. Šanci máte do poloviny října.

   O projektu
   Praha usiluje o to, aby lidé v metropoli nebloudili a aby se město mohlo chlubit moderním a dobře vypadajícím navigačním systémem. Společně s odborníky proto připravuje analýzu navigačního a informačního systému jako podklad pro vypsání kreativní designérské soutěže, ze které vzejde nová podoba pražského informačního systému. Výsledkem bude jednotný a přehledný navigační systém v ulicích i ve veřejné dopravě.


Plán veřejné dopravy v Praze: udržení vysokého podílu veřejné dopravy, nové tramvajové tratě či posílení železnice

   Rada hlavního města Prahy schválila Dopravní plán hlavního města Prahy na roky 2018 až 2020 s výhledem do roku 2022, který nastiňuje plán rozvoje veřejné dopravy hlavního města v následujících pěti letech. Dokument zpracovala organizace ROPID a uvádí předpokládaná dopravní opatření, jejichž realizace bude nutná k udržení kvalitních služeb Pražské integrované dopravy pro obyvatele Prahy a limity dopravní infrastruktury, na něž rozvoj naráží.
   Plány dopravní obslužnosti zpracovává každý kraj na základě zákonné povinnosti. Praha má tento dokument v sadě svých koncepčních dokumentů. Navazuje především na aktuálně zpracovávaný Plán udržitelné mobility Prahy a okolí.
   „Hlavní město se dynamicky rozvíjí, tomu musí odpovídat i rozvoj dopravy. Veřejná doprava v Praze se po kvalitativní stránce v evropském srovnání drží na předních příčkách a je naším cílem tento stav udržet. Proto musíme stavět metro, budovat tramvajové tratě, zkvalitňovat železnici, modernizovat přestupní body a rozvíjet servis pro cestující. Chci poděkovat organizaci ROPID, která má rozvoj veřejné dopravy v hlavním městě na starosti, za přípravu nového Dopravního plánu, v němž jsou všechny důležité kroky k udržení kvality veřejné dopravy na jednom místě,“ uvádí náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek.
   Dopravní plán skutečně představuje komplexní pohled na stav veřejné dopravy v Praze a její rozvoj. V úvodu uvádí všechny výchozí podmínky, které plánování dopravy přímo ovlivňují. Praha je totiž složitou urbanistickou strukturou, v níž žije přes 10 % celé České republiky a budování dopravního systému pro takto velký počet lidí je samozřejmě velkou zodpovědností. Praha má na vnitřních cestách (tj. cesty jen po území města) ve srovnání s jinými světovými metropolemi velmi uspokojivý tzv. modal split – 80 % všech cest je uskutečňováno udržitelnými druhy dopravy, tedy veřejnou dopravou (47 %), pěšky, na kole nebo jejich kombinací. Zbylých 20 % cest se odehrává v automobilech, v nichž sedí průměrně 1,3 osoby.
   Dokument klade důraz na rozvoj páteřní kolejové dopravy, což je princip zakotvený též ve vznikajícím Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí. Shrnuje tedy potřebná infrastrukturní opatření na železnici, v metru i tramvajové dopravě, která sice představují často velmi nákladné projekty, ale s největší pravděpodobností se jim Praha nevyhne. Koneckonců většina z nich je již v různých fázích příprav. Rozvoj autobusových linek je pak v Dopravním plánu řešen ve vztahu zejména k rozvíjející se bytové výstavbě v okrajových částech města.
   „Pražská integrovaná doprava se v poslední době významně rozvíjí, což souvisí s integrací veřejné dopravy ve Středočeském kraji, kterou řeší naše partnerská organizace IDSK. I s ohledem na toto musíme pražskou veřejnou dopravu udržovat v perfektní kondici, neboť počty obyvatel Středočeského kraje dojíždějících do Prahy jsou velké. Věřím, že nám k tomu pomůže i tento Dopravní plán, v němž obyvatelé Prahy najdou vše, na čem v organizaci ROPID pracujeme s cílem mít v Praze kvalitní veřejnou dopravu,“ říká k nově schválenému dokumentu ředitel ROPID Petr Tomčík.
   Dokument je ke stažení online na pid.cz/dopravni-plan.

Autor článku: oit@praha15.cz Odbor dopravy

Soubory ke stažení

Originál dokumentu

Velikost souboru: 1,41MB

formát PDF

Soubor ke stažení Nové okno