Volené orgány

Zastupitelstvo, rada, výbory, komise

Zastupitelstvo MČ, Výbory zastupitelstva, Rada MČ, Komise zřízené radou, …

Více

Tisk E-mail

Informační zpravodaj PID č. 21/2018

Obsah

Autobusový veletrh CZECHBUS 20. – 22. 11. na holešovickém výstavišti
Mikulášské jízdy a oslavy 25 let ROPID 1. a 2. 12. 2018
Nová dopravní mapa Prahy zdarma
Adventní úprava provozu pražské MHD
Trvalé změny na železnici od 9. 12. 2018
ROPID organizuje integrovanou dopravu už 25 let – historický seriál – 2. díl

 
Autobusový veletrh CZECHBUS 20. – 22. 11. na holešovickém výstavišti

   Již poosmé rozzáří pražské Výstaviště v Holešovicích lesk nablýskaných autobusů téměř všech značek aktivních v regionu střední Evropy. Od úterý 20. listopadu do čtvrtka 22. listopadu 2018 ovládne vnitřní i venkovní prostory tradiční veletrh autobusů, hromadné dopravy, garážové a servisní techniky CZECHBUS.
   Dá se říci, že na každém stánku bude nějaká větší či menší novinka. Například SOR Libchavy přijde dokonce se světovou premiérou – představí nový typ městského autobusu SOR NS 18 – diesel, nízkopodlažní kloubový autobus. Značka VOLVO přiveze úplně nový coach, obdobně jako VDL BUS & Coach nabídne novou generaci autokarů FUTURA. Po roční pauze se na veletrh zase velkou expozicí vrací polský SOLARIS, po šesti letech dokonce španělský BEULAS a úplně nově ukrajinský ETALON kooperující se značkou DAF.
Na veletrhu budou k vidění minimálně tyto značky autobusů:
SOLARIS, SOR, SCANIA, VDL Bus & Coach, IVECO Bus, MAN Truck & Bus, MERCEDES, SETRA, VOLVO, BEULAS, MERCUS Bus, ETALON, ŠKODA Electric, TURANCAR – ISUZU, ROŠERO-P, KHMC, Dekstra Bus, BUSPLAN, Sprint Car Bus.
Spousta dalších firem je i z oblasti garážové a servisní techniky, komponentů pro autobusy a IT a informačních technologií. Na velké ploše v závěru Levého křídla připravuje tradiční velkolepou prezentaci RTO klub (a nepůjde jen o klasická „ertéóčka“) a navíc zde bude k vidění i unikátní trambus Š 706 RTTN s cestovním návěsem NO 80, vyrobený a také po dlouhé rekonstrukci navrácený k životu jako jediný prototyp a také historický motor a převodovka – to vše v expozici ČSAP – Alois Koutek.
   Poslední den konferencí, čtvrtek, bude patřit také veteránům – uskuteční se vždy hodně očekávané Setkání mistrů renovací, připravované ve spolupráci se Sdružením dopravních podniků ČR a přístupné všem, kteří na veletrh zavítají, bez registrace.
   Tradiční záštity veletrhu poskytlo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, Ministerstvo dopravy ČR, Svaz průmyslu a dopravy ČR a také Rada Asociace krajů ČR. Generálním partnerem pro letošní ročník se stává Dopravní podnik hl. m. Prahy. Odborným partnerem je tradičně Sdružení dopravních podniků ČR, Sdružení pro dopravní telematiku a samozřejmě také ROPID, který na veletrhu oslaví své čtvrtstoletí.
   Poslední novinky a zajímavosti i zlevněné elektronické vstupenky, aktuálně na www.czechbus.eu.


Mikulášské jízdy a oslavy 25 let ROPID 1. a 2. 12. 2018

   V sobotu 1. prosince 2018 si můžete v Praze a jejím okolí užít po čertech dobrou zábavu. Opět po roce na vás čekají již tradiční mikulášské jízdy Čertohráčku a parního vlaku a další doprovodný program nejen na pražském smíchovském nádraží. Letošní ročník bude doplněný o symbolické oslavy 25 let od vzniku organizace ROPID.
   Na co se můžete těšit?
   V kulturním sále nádraží Praha-Smíchov budou k vidění ukázky Modelářského kroužku modulové železnice Slivenec či Domova dětí a mládeže Prahy 5. Atmosféru prvního adventního víkendu si budete moci naladit vánočními koledami, které si s dětmi z Domova dětí a mládeže Prahy 5 zazpíváte v odbavovací hale od 10:30 a od 12:45. Na nádraží ale najdete i stánky s občerstvením a suvenýry s železniční tématikou a také tradiční informační stánky Pražské integrované dopravy a Českých drah.
   S Mikulášskou družinou a hrajvedoucími se potkáte ve výletním vlaku Cyklohráček, který se promění v tradiční předvánoční Čertohráček. Na Mikuláše se ale můžete přijít podívat i do parního vlaku vedeným lokomotivou Šlechtična, který bude stejně jako Čertohráček odjíždět z pražského smíchovského nádraží. Mimořádné jízdy Vás zavezou nejen do různých koutů naší metropole, ale také do středočeských Čelákovic, Úval či na Karlštejn. Nezapomeňte však, že je pro tyto jízdy nutné si zakoupit v předprodeji jízdenky. Ty jsou již nyní k dostání ve stanicích Praha Masarykovo nádraží a Praha-Braník.
   Dne 1. prosince 2018 nebudou chybět ani oblíbené historické autobusy nebo třívozová tramvajová souprava. Nostalgické jízdy připravujeme mezi Smíchovským nádražím a Vozovnou Střešovice, kde bude Dopravní podnik hl. m. Prahy pořádat Mikulášské odpoledne.
   Po 17. hodině bude den zakončený velkolepým ohňostrojem, na který Vás doveze Čertohráček a parní vlak s Šlechtičnou na nádraží Praha-Krč. I sem si nezapomeňte včas zakoupit jízdenku v předprodeji, abyste se na závěrečnou show dostali bez problémů.
   Mimořádné jízdy Čertohráčku a parního vlaku budou pokračovat i v neděli 2. prosince 2018. Jízdní řád všech speciálních jízd včetně vlaků, autobusů a tramvaje pro Vás připravujeme a brzy zveřejníme na www.pid.cz.


Nová dopravní mapa Prahy zdarma

   Organizace ROPID vydá začátkem prosince k příležitosti 25. výročí svého založení novou podrobnou mapu veřejné dopravy v Praze se zakreslením všech linek i zastávek na mapovém podkladu. Skládaná mapa Prahy v praktickém formátu bude obsahovat také přehled příměstské dopravy v rámci systému PID. Zdarma bude k dostání poprvé na Mikulášském víkendu 1. a 2. 12. 2018 na Smíchovském nádraží, poté bude dostupná i v infocentrum ROPID na pražském hlavním nádraží, případně i na jiných informačních bodech Pražské integrované dopravy.


Adventní úprava provozu pražské MHD

   Každým rokem v období adventu systém Pražské integrované dopravy přepraví vyšší počet cestujících než v průběhu ostatních měsíců. Jedná se především o soboty a neděle, kdy je veřejná doprava zatížena nově cestujícími, kteří přijedou do Prahy nakupovat vánoční dárky, případně navštíví celosvětově známé a oblíbené pražské vánoční trhy. Prosincové víkendy patří k nejvíce zatíženým sobotám a nedělím v průběhu celého roku, proto se již řadu let provoz PID v tomto období této situaci mírně přizpůsobuje.
   V minulých letech platilo, že na linkách metra docházelo k prostému zkrácení intervalů ze 7,5 na 5 či 6 minut, na vybraných tramvajových linkách byly nasazovány spřažené soupravy namísto sólo vozů a na vybrané autobusové linky byly nasazeny kloubové autobusy namísto standardních. Jelikož došlo v souvislosti s posílením provozu PID v posledním období k trvalému zkrácení intervalů metra o víkendu, ke spřažení tramvajových vozů do souprav (např. linek 5, 11 či 15) a nasazení kloubových autobusů místo standardních na většinu vytížených linek, adventní úprava provozu PID v roce 2018 již nemusí být tak rozsáhlá.
   Jelikož na lince metra C je o víkendu interval 5 minut již intervalem standardním, během adventu bude zkrácen víkendový interval na 5 minut na zbylých linkách A a B. V souvislosti s úpravou intervalu na lince A bude upraven i jízdní řád autobusové linky 119 tak, aby nadále navazoval její spoj na každý vlak metra. V souvislosti s předvánočními nákupními špičkami budou pak o víkendech nasazeny kloubové autobusy na linky 188 a 207, které projíždějí kolem nákupních center na Pankráci a na náměstí Republiky.

   Souhrn úprav provozu PID během adventních víkendů v roce 2018:
      • metro linka A: zkrácení intervalu ze 7,5 na 5 minut v sobotu cca od 9:00 do 20:00 a v neděli cca od 14:00 do 20:00
      • metro linka B: zkrácení intervalu z 6 na 5 minut v sobotu cca od 9:00 do 20:00 a v neděli cca od 14:00 do 20:00
      • autobusová linka 119: zkrácení intervalu na 5 minut o víkendech dle linky metra A
      • autobusové linky 188 a 207: nasazeny kloubové autobusy v sobotu a v neděli


Trvalé změny na železnici od 9. 12. 2018

   Od 1. října 2018 platí jízdenky PID na celém území Prahy i Středočeského kraje. Na jaká zlepšení se mohou těšit cestující od celostátní změny jízdních řádů 9. prosince 2018? Kromě dalšího posilování nejvytíženějších tratí kolem Prahy a zlepšování návazností mezi jednotlivými spoji se Pražané dočkají plnohodnotného provozu městské vlakové linky S41, která bude nově jezdit až do Hostivaře i ve všední dny, a proto dostane nové označení S49. Středočechům i ze vzdálenějších lokalit zrychlí a zjednoduší dojíždění do Prahy nové spěšné vlaky – z Kutné Hory a Kolína jako linka R41 a z Tábora, Olbramovic a Benešova jako linka R49. V prosinci to také bude rok od zavedení víkendového nočního rozjezdu vlaků z Prahy v půl třetí ráno, ke stávajícím vlakům přibyde ještě jeden, a to na lince S6 přes Nučice do Berouna.

   Nejvýznamnější změny na jednotlivých linkách – osobní vlaky
S2+S22    Nový půlnoční vlak z Prahy hl. n. do Milovic, zkrácení intervalů v pracovní dny odpoledne v úseku Lysá nad Labem – Nymburk.
S3    Nový večerní pár vlaků Praha – Mělník celotýdenně.
S41 (nově S49)    Linka je prodloužena o úsek Praha-Libeň – Praha-Hostivař i v pracovní dny, v souvislosti s celotýdenním zavedením provozu v celé trase Roztoky u Prahy – Praha-Hostivař je linka přečíslována na S49, provoz nově přebírá dopravce Arriva vlaky.
S44    Posílení provozu v pracovní dny ve špičkách i v dopoledním období.
S6    Linka je také zařazena do nočního víkendového rozjezdu z Prahy hl. n. přes Nučice do Berouna cca ve 2:30.
S65    Nový pár vlaků Hostivice – Praha-Zličín v pracovní dny ráno (jede již přímo ze Středokluk, resp. z Noutonic), nový večerní pár vlaků celotýdenně ve večerních hodinách, zastávka Praha-Jinonice bude přemístěna do nové polohy blíže ke stanici metra Jinonice.
S7    Prodloužení vybraných vlaků na okrajích špiček pracovních dnů o úsek Praha-Radotín – Řevnice. Průjezdné vlaky přes Prahu hl. n. jedou nově v celé trase Beroun – Český Brod.
S8+S80    Nový vlak Čerčany – Vrané nad Vltavou – Praha v pracovní dny ráno, zpravidelnění ranního intervalu z Vraného nad Vltavou do Prahy na 30 minut.
S9    Zkrácení intervalu v pracovní dny dopoledne a večer cca do 21:00 v úseku Praha hl. n. – Říčany ze 30 na 15 minut. Navýšení kapacity o víkendu celoročně.
Na linkách S27 (Čáslav – Žleby – Třemošnice), S28 (Kutná Hora – Zbraslavice – Zruč nad Sázavou) a S98 (Olbramovice – Sedlčany) jsou zlepšeny návaznosti na rychlíky a zrovnoměrněny intervaly. Na lince S53 (Rakovník – Čistá – Kralovice) jsou zlepšeny návaznosti na autobusy směr Plzeň.

   Nejvýznamnější změny na jednotlivých linkách – spěšné vlaky a rychlíky
R10    Všechny rychlíky pojedou z důvodu připravované rekonstrukce trati v úseku Nymburk – Praha hl. n. přes Poříčany a zastaví ve stanici Praha-Libeň. Linka nově nebude po dobu této dlouhodobé výluky obsluhovat stanice Praha-Vysočany a Lysá nad Labem.
R41    Posílení a prodloužení spěšných vlaků Praha – Kolín z důvodu zrychlení a zpravidelnění dopravy ze vzdálenějších lokalit Středočeského kraje. V ranní špičce pracovního dne pojedou 4 spěšné vlaky Kutná Hora – Kolín – Praha v pravidelném intervalu 60 min. Obdobně v odpolední špičce pracovního dne pojedou 4 spěšné vlaky Praha – Kolín – Kutná Hora opět v hodinovém intervalu.
R43    Nový spěšný vlak v pracovní dny odpoledne z Prahy do Mladé Boleslavi.
R49    Zavedení nových spěšných vlaků Praha – Benešov ve špičkách pracovních dnů z důvodu zrychlení a zpravidelnění dopravy ze vzdálenějších lokalit Středočeského kraje. V ranní špičce pojedou 4 spěšné vlaky Benešov – Praha v pravidelném intervalu 60 min. Obdobně v odpolední špičce pojedou 4 spěšné vlaky Praha – Benešov opět v hodinovém intervalu.


ROPID organizuje integrovanou dopravu už 25 let – historický seriál – 2. díl

   Zavedení prvního vnějšího tarifního pásma od 1. ledna 1995

   Od ledna 1992 jezdily první autobusové linky za hranice Prahy, ale cestujících se to nijak nedotklo. Stačilo mít předplatní časovou jízdenku a bylo jedno, kam jedete, jestli vystupujete (nastupujete) ještě v Praze, nebo až za jejími hranicemi. Ještě v roce 1993 zavedl Dopravní podnik hlavního města Prahy linky do Zelenče (353) a Podolanky (354), také na nich žádné pásmování nebylo. V roce 1994 zavedl ROPID dvojici linek do Únětic (355) a Hostivice (357), ale také u nich se jednalo o pouhé prodloužení městských linek za hranice Prahy. Dopravcem byl stále jen Dopravní podnik.
   Zavedením prvního vnějšího tarifního pásma odpadly výhody pro cestující, že mohou cestovat i za Prahu za stejnou cenu jako uvnitř. Do zastávek za Prahou bylo možno cestovat pouze na jízdenku s dodatkovým kupónem. U jednotlivých jízdenek k žádné změně nedošlo, neboť tehdy se cestovalo na nepřestupní jízdenky, a tak jste si ji museli označit v daném spoji. Zavedení prvního vnějšího tarifního pásma neproběhlo jednotně, ale postupně, museli souhlasit i jednotlivé dotčené obce. Od prvního lednového dne bylo pásmo na linkách č. 355 a 357, na linkách č. 351, 352 a 353 došlo k zavedení ve druhé polovině roku. Na lince č. 354 zůstal v platnosti původní tarif.
   Na železnici došlo k zavedení prvního tarifního pásma k 31. květnu 1995, jednalo se o stanice a zastávky vzdálené zhruba 7 kilometrů od hranic Prahy (Černošice, Černošice-Mokropsy, Hostivice, Hostivice-Litovice, Hovorčovice, Jarov (dnes Dolní Břežany-Jarov), Jeneč, Jeneč zastávka, Měšice u Prahy, Roztoky u Prahy, Rudná u Prahy, Říčany, Úvaly, Vrané nad Vltavou, Zbuzany a Zeleneč). Současné první vnější pásmo obsahuje daleko více stanic a zastávek. Také do uvedených míst bylo možné cestovat na předplatní časovou jízdenku doplněnou dodatkovým kupónem.
   Stále více obcí na hranicích s Prahou žádalo ROPID o zapojení do systému Pražské integrované dopravy. Problémy s autobusovými dopravci byly v první polovině devadesátých let na denním pořádku. Zavedení prvního vnějšího tarifního pásma a změna ve filozofii tvorby integrovaného systému umožnily další jeho rozvoj. V poprázdninovém provozu roku 1995 zahájila provoz linka č. 358 ze Zličína přes Břve do Chýně a také linka č. 359 z Dejvické přes Výhledy do Únětic. V prvních zářijových dnech začala jezdit linka č. 360 ze Smíchovského nádraží na Jíloviště a do Trnové. Linka č. 352 byla prodloužena z Ořecha přes Zbuzany, Jinočany a Chrášťany na Zličín a na lince č. 355 začaly jezdit mezi Horoměřicemi a Úněticemi pouze vybrané spoje.
   Na konci roku 1995 mířilo za hranice Prahy 11 autobusových linek, což znamenalo za posledních 12 měsíců téměř stoprocentní nárůst.

   Výběrové řízení na dopravce linky 360

   První čtyři linky za hranice Prahy zavedl Dopravní podnik hlavního města Prahy, a tak bylo logické, že je i provozoval. Podobná situace byla i u linek dalších. Ty s obcemi domlouval ROPID, ale dopravcem se stal Dopravní podnik. Změna nastala na jaře roku 1995, kdy ROPID vypsal výběrové řízení na provozování linky č. 360, která byla naplánována ze Smíchovského nádraží na Jíloviště a do Trnové.
   Výběrové řízení bylo ROPIDu umožněno vypsat, neboť 14. února 1995 byl rozšířen jeho hlavní předmět činnosti o organizování veřejných obchodních soutěží na zajištění subvencované hromadné dopravy. Dne 27. července 1995 se tehdy sešla výběrová komise, jejími členy byli nejen zaměstnanci ROPIDu, ale i dotčených obcí. Nabídek bylo několik, ale podrobnosti se nedochovaly. Vítězem se stal Martin Uher, který už několik let provozoval linku č. 255 ze Smíchovského nádraží do Strnad. Jak majitel firmy na zlomový bod v kariéře vzpomíná? „Protože jsem jezdil do Strnad, tak mě oslovila starostka Jíloviště, jestli se nechci přihlásit do výběrového řízení, že bych se mohl uchytit. Tehdy jsem podal ručně psanou nabídku do výběrového řízení, všechno bylo takové laické.“
   Zástupci obce Jíloviště, především starostka Marie Ulbrichová chtěla, aby se linka 360 rozjela se začátkem školního roku 1995/1996, ale to se nepodařilo. Teprve koncem srpna 1995 se v Jílovišti konala místní šetření k situování a vybavení zastávek, kontrola připravenosti proběhla 12. září 1995. V pondělí 18. září 1995 skutečně linka provozovaná Martinem Uhrem z Bojova vyjela. Jednalo se o pět spojů v každém směru v ranní špičce a sedm spojů v obou směrech v odpolední.
   S novým způsobem dopravy panovala v dotčených obcích spokojenost, a tak již od 27. listopadu 1995 došlo k rozšíření provozu. Firma Martin Uher provozuje autobusovou dopravu na Jílovišti a v jeho okolí ke spokojenosti všech do dnešních dnů. Premiéra výběrového řízení dopadla na výbornou.
   Na začátek prosince 2018 připravujeme vydání speciální brožury, která připomene hlavní milníky čtvrtstoletí vzniku a vývoje Pražské integrované dopravy.

Autor článku: oit@praha15.cz Odbor dopravy

Soubory ke stažení

Originál dokumentu

Velikost souboru: 1,53MB

formát PDF

Soubor ke stažení Nové okno