Volené orgány

Zastupitelstvo, rada, výbory, komise

Zastupitelstvo MČ, Výbory zastupitelstva, Rada MČ, Komise zřízené radou, …

Více

Tisk E-mail

Informační zpravodaj PID č. 18/2016

Obsah

Regionální den PID v Čerčanech 15. října 2016
Nový BUSpruh zkracuje cestu autobusům na Strakonické
V Klánovicích u nádraží vzniklo parkoviště B+R
Nové lodě na vltavských přívozech P1, P5 a P6
Autobusové změny v říjnu 2016 v kostce
Zahrajte si na řidiče autobusu v Království železnic
Cyklohráček se rozloučí s letošní sezonou netradičně

 
Regionální den PID v Čerčanech 15. října 2016

   V sobotu 15. října 2016 se v Čerčanech bude konat další Regionální den Pražské integrované dopravy. Akce se pořádá k výročí 145 let zahájení provozu na trati Praha – Benešov – Tábor – Vídeň. K tomuto výročí připravuje ROPID také druhý díl publikace z edice Železnice ve středních Čechách od Václava Haase, která bude k dostání zdarma poprvé právě v Čerčanech.
   V rámci bohatého programu cca mezi 10:00 a 17:00 pojedou z Prahy hlavního nádraží do Čerčan a okolí historické motorové vlaky a na pravidelných vlakových spojích linky S9 na trati Praha – Benešov u Prahy se svezete elektrickými jednotkami řady 451 a 452, tzv. pantografy. Zároveň se budete moci na zvláštních spojích linky S9 svézt moderní nízkopodlažní třívozovou elektrickou jednotkou InterPanter. Po Čerčanech a okolí pojede také historická autobusová linka.

A co vše Vás kromě svezení historickými vozidly v Čerčanech čeká?
• zdarma promítání filmů s dopravní tématikou v místním kině (zast. BUS Čerčany, U Kina)
• prohlídka zámečku Vysoká Lhota s muzeem kočárů a povozů (zast. BUS Čerčany, Vysoká Lhota, Muzeum)
• zdarma prohlídka vodárenské věže u nádraží
• občerstvení se postará restaurace U Škvorů, která připraví čerstvé klobásy a maso z udírny (zast. BUS Čerčany, U Kina)

Trasy historických vlaků
• Praha hl. n. – Čerčany (– Benešov u Prahy) (3 páry spojů)
• (Praha hl. n. –) Čerčany – Týnec nad Sázavou (3 páry spojů)
• (Praha hl. n. –) Čerčany – Sázava-Černé Budy (4 páry spojů)

Na zvláštní historické vlaky budou nasazeny:
• lokomotiva 749.253 + vozy B, BDs, A (dopravce KŽC doprava)
• lokomotiva 749.259 + vozy Bmx (dopravce KŽC doprava)
• lokomotiva 720.003 + přípojné vozy Bix (dopravce Posázavský Pacifik)

Ve všech zvláštních historických motorových vlacích platí jízdné dle Tarifu dopravce KŽC doprava, s.r.o., ve vlacích Českých drah platí jízdné dle Tarifu PID a ČD.

Trasa historického autobusu (Karosa ŠD 11, rok výroby 1977)
Čerčany, žel. st. – Čerčany, U Kina – Čerčany, Vysoká Lhota, Muzeum – Pyšely, náměstí
Přeprava historickým autobusem je zdarma.


Nový BUSpruh zkracuje cestu autobusům na Strakonické

   Dne 19. září 2016 začal na Strakonické ulici směrem do centra fungovat nový vyhrazený pruh pro autobusy, který vznikl z odstavného pruhu v délce jednoho kilometru. Autobusům Pražské integrované dopravy od Zbraslavi, Mníšku pod Brdy i Davle, ale také dálkovým spojům od Příbrami, Písku či Strakonic, se tak zkrátí čekání v nekonečných kolonách, které se každé ráno táhnou Strakonickou ulicí a dosahují délky několika kilometrů.
   Nový autobusový pruh nijak neomezuje ostatní automobily, je vyznačen v celé délce zdejšího odstavného pruhu od Lahoviček až po Velkou Chuchli a měří přesně 960 metrů. „Problémy autobusů na Strakonické to úplně nevyřeší, ale rozhodně tento pruh pomůže. Autobusy projedou nově tento úsek za necelou minutu, místo sedmiminutového poskakování v koloně,“ říká specialista ROPID na preferenci veřejné dopravy Tomáš Prousek. „V delším úseku bohužel nebylo možné pruh vyznačit, maximálně jsme využili prostor, který jsme měli. V dalších místech existuje už jen jediné řešení – rozšířit Strakonickou o dva metry, aby vznikl třetí pruh pro autobusy, a to není možné udělat přes noc. Problematický úsek od Lahovického mostu až po most Barrandovský měří 5,8 km, aktuálně se nám podařilo vyznačit autobusové pruhy v délce 1,8 kilometru.“
   Vyhrazený pruh mohou využívat autobusy, jízdní kola, vozidla taxislužby, integrovaného záchranného systému i městské policie. V ranní špičce po Strakonické projede za hodinu cca 70 autobusových spojů Pražské integrované dopravy, které přepravují téměř 4000 cestujících. Průměrná rychlost, kterou se pohybují auta stojící v koloně, je zde cca 10 km/h.


V Klánovicích u nádraží vzniklo parkoviště B+R

   Praha má své první samostatné Bike and Ride (B+R). Nádraží v Klánovicích se teď může pyšnit novými zastřešenými stojany a osmi uzamykatelnými cykloboxy. Nejen klánovičtí, ale i lidé ze širšího okolí teď budou moct na nádraží pohodlně zaparkovat.
   Pilotní projekt v Klánovicích je součástí programu, jehož cílem je propojení cyklodopravy a veřejné hromadné dopravy. Výstavba byla umožněna díky vstřícnosti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která poskytla svůj pozemek, městské části Praha Klánovice, která zpracovala projekt, a Technické správě komunikací, která stavbu realizovala.
   U nádraží nově vznikly tři celoprosklené přístřešky s kapacitou 30 míst a osm cykloboxů, které je možné využít až pro 16 jízdních kol. Cykloboxy budou městskou částí pronajímané na jeden rok za symbolickou částku. Parkoviště na kola v brzké době doplní také kamery, které budou prostor nonstop monitorovat.
Komise RHMP pro cyklistickou dopravu, která vznik nového B+R iniciovala, už má představu i o dalších nádražích na okraji Prahy, kde by v brzké době měla nová stanoviště pro kola vzniknout. V plánech je nádraží v Horních Počernicích nebo Kolovratech. Vše však záleží na aktivitě a zájmu samotných městských částí a vstřícnosti SŽDC.
   „Pracujeme na tom, aby se i drobná opatření pro cyklistiku stala nedílnou součástí přípravy každého dopravního projektu, a to na všech úrovních. O smysluplnosti celé této akce svědčí už samotný fakt, že stání na kola byla postupně obsazována již během výstavby a také neutuchající zájem kolemjdoucích o možnost použití právě montovaných cykloboxů,“ uvedl Petr Dolínek náměstek primátorky a radní hl. m. Prahy pro dopravu.


Nové lodě na vltavských přívozech P1, P5 a P6

   Dne 20. září 2016 byla na Výtoni slavnostně představena a jmény říčních ptáků pokřtěna nová bezbariérová plavidla určená na přívozy P1, P5 a P6. Nová elegantní plavidla, vlastní konstrukce dopravce Pražské Benátky, nabízejí dostatek prostoru pro 12 cestujících i pro přepravu kočárků a jízdních kol, díky palubové konstrukci umožňují pohodlný nástup a výstup v jedné úrovni. Převozníci ocení dobré plavební vlastnosti a krytou kormidelnu. Po více než jedenácti letech od obnovení prvního přívozu je provoz všech přívozů PID zajištěn plavidly s pohodlným nástupem v jedné úrovni, čímž se výrazně zlepšila bezbariérová přístupnost tohoto segmentu dopravy. A tak zbývá „jen“ zlepšit přístupové cesty k přístavním molům na pobřežích (ale i na tom se pracuje).

Nasazení nových plavidel na konkrétní přívozy:
• Břehule: P1 (Sedlec – Zámky)
• Břehouš: P5 (Císařská louka – Výtoň – Náplavka Smíchov)
• Ledňáček: P6 (Lahovičky – Nádraží Modřany)


Autobusové změny v říjnu 2016 v kostce

   Od soboty 15. října 2015 dojde ve východní části Prahy k trvalým změnám autobusových linek PID. Ze 115 městských linek změní trasu 23 linek, 7 linek bude nově zavedeno a 4 linky zrušeny a nahrazeny jinými spoji. Dále budou 4 linky v souvislosti s rozvojem PID do Středočeského kraje přečíslovány. Nejvýraznější proměnou projde autobusová síť v oblasti Prahy 8, 9, 10 a 15, dále se s autobusovými změnami potkají také obyvatelé Prahy 4, 12, Jižního Města, Kunratic, Čakovic, Kbel nebo Satalic.

   Posílení přetížených linek
   Nejpotřebnější posílení, kde již kvůli nové výstavbě současná kapacita autobusů nestačí, nastane zejména v oblastech starých Letňan, v okolí zastávky Sicherova na Praze 14, Záběhlic (oblast sídliště Práčská) a Hornoměcholupské ulice. Do starých Letňan bude nově přivedena kapacitní linka 195 v kloubových vozech, mezi Satalicemi a Černým Mostem nově pojede prodloužená a posílená linka 201, dopravu v Záběhlicích posílí přetrasovaná linka 101 i nová linka 154, která zároveň vyřeší kapacitní problémy v Hornoměcholupské ulici.

   Méně přestupů
   Bude také splněna celá řada požadavků městských částí na obnovení nebo zavedení přímých spojení. Nová linka 154 zajistí přímé spojení Prahy 15 s obchodním centrem Chodov a propojí také oblast Jesenické i Horních Měcholup s obchodním centrem Hostivař, nová midibusová linka 117 nabídne přímé spojení Prahy 12 s jednotlivými pracovišti úřadu městské části i s poliklinikou Budějovická. Prodloužená linka 201 umožní přímé spojení Prahy 14 a Satalic s Prosekem a Bulovkou. Nová linka 134 přímo propojí jednotlivé lokality uvnitř městské části Praha 4.

Nové autobusové linky
117    Poliklinika Budějovická – Rosečská – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Čechtická – Nové dvory – Sídliště Lhotka – Tyršova čtvrť – Obchodní náměstí – Poliklinika Modřany – Čechova čtvrť
134    Podolská vodárna – Pražského povstání – Kavčí hory – Pankrác – Budějovická – Zelený pruh
145    Kobylisy – Vozovna Kobylisy – Sídliště Čimice
154    Strašnická – Jesenická – Nádraží Hostivař – Janovská – Newtonova – Háje – Brechtova – Brodského – Chodov – Koleje Jižní Město
182    Poliklinika Prosek – Prosek – Vysočanská – Spojovací – Nádraží Hostivař – Nad Košíkem – Opatov (v provozu pouze ve špičkách pracovních dnů)
203    Poliklinika Budějovická – Rosečská – Nádraží Krč – Nad Havlem – Nemocnice Krč – IKEM – Kunratice – Volha – Roztyly – Chodovská tvrz – Brechtova – Poliklinika Háje – Háje – Milíčov
222    Černý Most – Svépravice – Xaverov – Výzkumné ústavy Běchovice (v provozu pouze ve špičkách pracovních dnů)

Linky s významnou změnou trasy
101    Ze zastávky Záběhlická škola je odkloněna přes Centrum Zahradní Město a Skalku na Sídliště Skalka (v úseku Záběhlická škola – Nádraží Hostivař nahrazena linkou 154).
102    Ze zastávky Kobylisy jsou vybrané spoje prodlouženy přes zastávku Poliklinika Čumpelíkova do zastávky Šimůnkova.
121    Zkrácena do trasy Poliklinika Budějovická – Nádraží Braník (v úseku Podolská vodárna – Poliklinika Budějovická nahrazena linkou 134).
136    Ze zastávky Prosek je vedena nově přes Letňany a Tupolevovu do Sídliště Čakovice (v úseku Prosek – Vozovna Kobylisy nahrazena linkou 183).
138    Ze zastávky Sídliště Spořilov prodloužena přes Starý Spořilov a Kačerov do zastávky Nemocnice Krč a ve špičkách pracovních dnů vedena za Skalky k Zentivě.
140    Vybrané spoje prodlouženy do Miškovic.
152    Prodloužena do trasy Českomoravská – Prosek – Kobylisy – Sídliště Čimice a nově v provozu i večer a o víkendech.
157    Ze zastávky Poliklinika Modřany odkloněna na Násirovo náměstí.
158    Zkrácena do trasy Letňany – Čakovice (nahrazena linkami 140 a 195) a část spojů je prodloužena do Třeboradic.
173    Zkrácena do trasy Nádraží Modřany – Točná (nahrazeno linkou 117 a 157).
183    Ze zastávky Třebenická je vedena nově přes Sídliště Ďáblice k Vozovně Kobylisy (v úseku Třebenická – Sídliště Čimice nahrazena linkami 145 a 152).
193    Zkrácena o úsek Šeberák – Chodov (nahrazena linkami 177 a 203).
195    Ze zastávky Letňany je odkloněna přes Staré Letňany do zastávky Avia Letňany / Krausova (v úseku Letňany – Sídliště Čakovice nahrazeno linkou 136).
196    Zkrácena do trasy Smíchovské nádraží – Kačerov – Kloboučnická (v úseku Michelská – Strašnická nahrazena linkami 154 a 188; v úseku Kačerov – Kloboučnická v provozu jen v pracovní dny cca od 6 do 20 hod.).
201    Prodloužena do trasy Nádraží Holešovice – Bulovka – Letňany – Bakovská – Satalická obora – Černý Most.
202    Ze zastávky OC Čakovice je odkloněna přes Čakovice a Miškovice k Nádraží Kbely (v úseku OC Čakovice – Černý Most nahrazena linkami 158 a 201).
386    Přečíslována na 396 a prodloužena do trasy Hloubětínská – Nádraží Satalice – Přezletice, Kocanda.

Zrušené linky
159    Nádraží Kbely – Náměstí Jiřího Berana (nahrazeno linkou 202)
186    Hloubětínská – Satalická obora (nahrazeno linkou 396)
205    Poliklinika Budějovická – Zelený pruh (nahrazeno linkou 134)
293    Poliklinika Budějovická – Milíčov (nahrazeno linkami 138, 203)

Přečíslované linky (z důvodu nutnosti uvolnění číselné řady pro další rozvoj PID)
273    Nově linka 141 (Hloubětínská – Ve Žlíbku)
291    Nově linka 148 (I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova)
295    Nově linka 166 (Třeboradice – Domov seniorů Ďáblice)
296    Nově linka 224 (Nádraží Horní Počernice – Sídliště Petrovice)
297    Nově linka 155 (Nemocnice Vinohrady – Poliklinika Malešice)
386    Nově linka 396 (Hloubětínská – Přezletice, Kocanda)


Zahrajte si na řidiče autobusu v Království železnic

   Úžasný malý svět, to je už několik let hlavní slogan Království železnic, populární expozice v suterénu jednoho z moderních domů ve Stroupežnického ulici u Anděla. Už více než sedm let (expozice byla otevřena 1. července 2009) mohou malí i velcí obdivovat unikátní model České republiky v podobě modelové železnice s modely významných míst a staveb. Model se rozšiřuje o další tuzemské kraje a ty stávající jsou doplňovány o nové příběhy.
   Miniaturní krajinu obývají tisíce postaviček, které zde zažívají své každodenní příběhy. Na začátku září letošního roku byly příběhy obohaceny o jedenáct typických i méně obvyklých situací ze života Pražské integrované dopravy. Potkáte cestující s husou, dámu, která neměla jízdenku a hrubě se chovala k revizorovi. Také model Vltavy se dočkal přívozu, kde hraje kapitán na harmoniku na přivítanou, ale stala se také nepříjemná událost a převozník musí řešit muže přes palubu. Nechybí ani tak typická fronta na nákup Lítačky nebo časových jízdenek, stejně jako street-art nebo lapený sprejer. Tyto malé příběhy vám zcela jistě zpříjemní pobyt v unikátním světě Království železnic a na druhou stranu přiblíží malým i velkým návštěvníkům situace, se kterými bychom se ve veřejné dopravě rádi setkávali co nejméně.
   Navíc na příběhy v modelovém kolejišti navazuje Zážitková mapa, soutěž, která obsahuje sadu pěti otázek určených pro děti i dospělé. Na správném zodpovězení pracuje rodina jako tým a děti se tak dozvídají důležité zásady správného chování v prostředcích Pražské integrované dopravy.
   „Spoluprací s Královstvím železnic chceme popularizovat používání systému Pražské integrované dopravy u malých i velkých, navíc chceme vzbudit zájem o profesi řidiče autobusu, šoférů je totiž nejen v Praze, ale v celé České republice čím dál větší nedostatek,“ říká ředitel ROPIDu Petr Tomčík. Tím se dostáváme k novému největšímu hitu expozice, tím je funkční kokpit autobusu Karosa B732 v barvách Pražské integrované dopravy. Autobus navazuje na kokpity lokomotivy a tramvaje T3 (tramvaje T3 se v místech Království železnic vyráběly), které jsou mezi návštěvníky velmi populární a v některých dnech se stojí fronty, aby si děti mohly vyzkoušet práci řidičů či strojvedoucích. Zážitek je ještě umocněn projekcí průjezdu existujících linek a tratí, tím se blíží realitě skutečného simulátoru.
   Už několik minut po slavnostním otevření se kokpit autobusu zaplnil dětmi, které zkoušely všechny funkce, které novinka nabízí, dveře se neustále otvíraly a zavíraly, v permanenci byla i všechna další tlačítka, kterými se obsluhují světla, blinkry, osvětlení kabiny a vozu, světelnou a zvukovou výstrahu dveří, nebo pedál rychlosti. Všechny ukazatele mohou děti sledovat na tachometru, otáčkoměru nebo tachografu. V současné době si děti mohou vybrat, zda pojedou linku 123, 167 nebo 191, tedy jednu z těch, jejichž zastávky jsou přímo před Královstvím železnic. Pro pohon dveří a nastavení sedačky řidiče byl použit původní systém kompresoru s rozvodem vzduchu, a tak ukazatel tlaku reprezentuje skutečný stav.
   Dostat funkční kokpit do podzemní expozice nebylo nic jednoduchého. Karosa typu B732.1666 byla na místě nákupu rozřezána a po částech převezena do Prahy, kde bylo nutno z prostorových důvodů autobus o něco zkrátit, na délku 8,5 metru. Uvnitř autobusu samozřejmě zůstala sedadla, která mohou sloužit také pro odpočinek znavených návštěvníků.
   Součástí Království železnic je také urbanistický model Prahy, který zaujímá plochu 118 metrů čtverečních a je na něm vidět město na konci 20. století. Nechybí speciální technologie audiovizuální techniky s velkým množstvím informací z historie a současnosti města. V sále také můžete vidět unikátní malovaný Šípův papírový model Prahy. Na stěnách si stále můžete připomenout zajímavosti ze 140leté historie pražské městské hromadné dopravy.


Cyklohráček se rozloučí s letošní sezonou netradičně

   I v říjnu se můžete svézt rodinným výletním vlakem Cyklohráček, který vám o víkendech a na státní svátek 28. října 2016 nabídne opět netradiční výlety pro malé i velké nedaleko od Prahy.
   Z důvodu opravy železniční trati se však bude o posledních dvou říjnových víkendech konat nepřetržitá výluka v úseku Kováry – Podlešín, čímž je nutné provést určitá opatření pro zajištění obslužnosti ve zbylé části trasy.
   Ranní Cyklohráček pojede ve směru z Prahy pouze do stanice Noutonice, odkud bude přes Okoř do Kovár a dále po běžné trase našeho výletního vlaku až do Slaného a zpět zajištěna náhradní autobusová doprava.
   Trasa odpolední jízdy Cyklohráčku se zcela změní. Vlak pojede přes Roztoky u Prahy a Kralupy nad Vltavou, můžete se s ním svézt k nelahozeveskému zámku, nebo si udělat výlet na horu Říp z nedaleké vlakové zastávky Ctiněves. Cyklohráček vás dále sveze přes Straškov a Zlonice až do Slaného. Náhradní autobusová doprava bude zavedena od vlakové stanice Jeneč, kde odpoledne ve směru z Prahy a navečer ve směru do Prahy mimořádně zastaví jeden z kladenských rychlíků. Autobus vás odtud sveze přes Okoř do Slaného a navíc bude pokračovat až do již zmíněných Zlonic, kde bude navazovat na příjezd Cyklohráčku z Prahy, aby odvezl cestující do nedalekého železničního muzea. V něm na Vás dýchne historie starých nádraží či parních lokomotiv a budete se moci svézt úzkorozchodnou průmyslovou železnicí.
   Letošní sezona Cyklohráčku končí v neděli 30. října 2016, ale už teď se můžete těšit na tu další, v pořadí již čtvrtou, která bude zahájena v sobotu 25. března 2017.

Autor článku: oit@praha15.cz Odbor dopravy

Soubory ke stažení

Originál dokumentu

Velikost souboru: 606,95kB

formát PDF

Soubor ke stažení Nové okno