Volené orgány

Zastupitelstvo, rada, výbory, komise

Zastupitelstvo MČ, Výbory zastupitelstva, Rada MČ, Komise zřízené radou, …

Více

Tisk E-mail

Informační zpravodaj PID č. 3/2020

Obsah

Platnost karet Lítačka bude prodloužena o tři roky
Karta Lítačka dostane limitovanou edici v designu Maappi
Trvalé změny PID v březnu 2020
Na letošní jaro se chystají integrace Zásmucka, Voticka, Dobrovicka a Kokořínska
Integrace Zásmucka do dubna 2020

 
Platnost karet Lítačka bude prodloužena o tři roky

   V letošním roce bude končit platnost dopravních karet Lítačka, které se začaly poprvé vydávat v roce 2016. Provozovatel Lítačky, pražská městská společnost Operátor ICT, společně s Magistrátem hlavního města Prahy se rozhodly automaticky planost karet Lítačka prodloužit o tři roky. Cestující, kterým by karta v letošním roce propadla, tak budou moci s Lítačkou cestovat po Praze a Středočeském kraji až do roku 2023.
   Dopravním kartám Lítačka vydaným v roce 2016, na které si mohou cestující nahrávat dlouhodobé časové kupóny a cestovat po Praze a Středočeském kraji, bude letos postupně končit platnost. Během letošního roku by tak měla skončit platnost asi 450 000 karet. Provozovatel karty Lítačka ovšem společně s Magistrátem hlavního města Prahy rozhodl o automatickém prodloužení původně exspirujících karet, a to o tři roky.
   „Rozhodnutím prodloužit platnost karet Lítačka o tři roky chceme vyjít vstříc všem cestujícím v hlavním městě a ulehčit jim tak starosti s vyřizováním nové karty. Navíc tím zabráníme zbytečným nákladům, které by vydávání nových karet představovalo. Do budoucna rovněž plánujeme prodlužovat platnost i dalších karet Lítačka, jimž by končila planost v roce 2021 a zvyšovat tak co nejvíce pohodlí cestujících,“ uvedl k prodloužení platnosti Lítaček primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib.
   Všechny karty Lítačka, kterým končí planost během letošního roku, budou automaticky v databázi provozovatele karty Operátora ICT prodlouženy. Cestující nebudou muset provést žádný úkon, tak jak tomu bylo v minulosti například vložením karty do validátorů, které již od konce srpna 2018 nejsou pro cestování v Praze a Středočeském kraji potřeba.
   Cestujícím, kterých se původní konec platnosti v letošním roce bude týkat, budou rozesílány informační e-maily a SMS zprávy podle toho, jaký kontakt uvedli při registraci.
   „V současnosti je v našem systému registrováno něco málo přes 859 000 karet Lítačka a na více než 630 000 je poté nahrán dlouhodobý časový kupón. Doufáme, že prodloužení platnosti cestující ocení. Naším cílem je odbavování v dopravě v Praze co nejvíce liberalizovat a digitalizovat. Cestující mají od prosince 2019 možnost mít dlouhodobý časový kupón pouze v mobilní aplikaci PID Lítačka a odbavovat se jen prostřednictvím obrazovky mobilu. Od srpna 2018 si navíc všichni cestující mohou kupóny převést na bezkontaktní bankovní karty či In Kartu,“ doplnil generální ředitel městské společnosti Operátor ICT Michal Fišer.
Podrobné informace týkající se prodlužování platnosti karet budou komunikovány na webu pid.litacka.cz, sociálních sítích Lítačky a rovněž i na výdejních místech Lítačky.


Karta Lítačka dostane limitovanou edici v designu Maappi

   Od začátku února 2020 si budou moci všichni cestující v Praze a Středočeském kraji pořídit na přepážkách ve Škodově paláci kartu Lítačka s novými motivy Maappi. Všichni zájemci o tyto limitované edice karty Lítačka budou mít na výběr ze tří barevných variant, které nakreslil Matěj Hošek.
   Od pondělí 3. února 2020 se na zákaznických přepážkách Lítačky ve Škodově paláci začnou vydávat karty se speciálním designem od Maappi, který symbolizuje podobu pražského metra v budoucnosti tak, jak ji vidí autor projektu, talentovaný mladý autista a milovník veřejné dopravy, Matěj Hošek. Cestující si budou moci vybrat mezi zelenou, bílou nebo růžovo-červenou variantou motivu Lítačky.
   „Vydáním limitované edice karty Lítačka s designem Maappi jsme chtěli podpořit nejen Matějův projekt, ale také nabídnout Lítačku v nové, zábavnější podobě. Jsem přesvědčen, že se cestujícím nové motivy budou líbit a že se z nich stanou třeba i sběratelské kousky,“ dodal k nové limitované edici Lítaček primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib.
   Pořízení speciálního designu bude možné pouze v kontaktním centru Lítačky ve Škodově paláci v Jungmannově ulici v Praze a bude na cestujících, zda si budou chtít pořídit klasickou zelenou Lítačku, nebo nový motiv s podobou sítě pražského metra od Maappi. „Za nový speciální design karty Lítačka naši zákazníci nebudou platit nic navíc. Za vystavení karty tak zaplatí částku, která je uvedena v našem ceníku, to znamená od 200 do 50 korun v návaznosti na způsobu rychlosti vydání karty. V současnosti bude k dispozici zatím 20 000 kusů limitované edice karet Lítačka s Maappi,“ doplnil praktické podrobnosti o novém designu karty Michal Fišer, generální ředitel pražské městské společnosti Operátor ICT, která má provoz a rozvoj karty Lítačka na starosti.
   Speciální edice karet Lítačka je dalším prohloubením spolupráce mezi Prahou a dobročinným projektem Maappi. V loňském roce vyjely na linkách Pražské integrované dopravy první autobusy se sedadly potaženými vzorem, jehož autorem je právě Matěj Hošek.
   Produkty s motivy Maappi je možné nově zakoupit a přispět tak na dobrou věc i prostřednictvím fanshopu Dopravního podniku hlavního města Prahy na fanshop.dpp.cz.
   Maappi je dobročinný projekt, jehož hlavní tváří je patnáctiletý Matěj Hošek, který je „tak trochu jiný“. Matěj trpí od malička těžkou formou Aspergerova syndromu s hlubokými úzkostmi. Rodiče si s ním dlouho nevěděli rady, až mu jednou do ruky dali mapu pražské MHD. Matěj si mapy okamžitě zamiloval a našel v nich tolik hledaný klid.
   Od té doby Matěj kreslí své vlastní mapy, které jsou pod dobročinnou značkou Maappi umisťovány na různé předměty a prodávány. Podstatnou část zisku chce rodina investovat zpět do systému a zlepšit především psychiatrickou péči pro děti s PAS a vzdělávání, které nyní stojí školy značné peníze.


Trvalé změny PID v březnu 2020

   Od 1. března 2020 dochází k trvalým změnám autobusových linek PID v oblasti Nymburka, Milovic, Benátek nad Jizerou a Lysé nad Labem v rámci přípravy na integraci oblasti Dobrovicka, která by měla následovat na jaře 2020. Při této změně dojde k posílení dopravy na území Nymburka, více spojů pojede také v Milovicích včetně častějšího spojení do Benátek nad Jizerou.

   Změny na jednotlivých linkách:
431    Linka je zkrácena do trasy Lysá nad Labem, Žel. st. – Předměřice nad Jizerou, U Kostela (linka již neobsluhuje úsek do Benátek nad Jizerou, příprava na integraci v této oblasti), náhradou je posílena linka 442. Linku nově zajišťuje dopravce Lutan s. r. o.
432    Posílení provozu v pracovní dny večer mezi Lysou nad Labem a Milovicemi, nový spoj v pracovní dny ráno Milovice, Žel. st. – Milovice, Park Mirakulum, nový 1 pár spojů v pracovní dny po půlnoci Milovice, Žel. st. – Milovice, Park Mirakulum; vybrané spoje v úseku Milovice – Lysá n. L. nově nejedou přes Park Mirakulum kvůli souběhu s linkou 434).
433    Zřízení zastávek Nymburk, Diskont Potraviny a Nymburk, Zálabská (náhrada za linku 434), posílení provozu na území Nymburka v pracovní dny v trase Nymburk, Hl. nádr. – Nymburk, Zálabská jako náhrada za linku 434; výrazné zlepšení návazností na vlaky v Nymburce.
434    Linka je zkrácena do trasy Benátky nad Jizerou, Aut. st. – Nymburk, Hl. nádr., posílení provozu v pracovní dny mezi Benátkami nad Jizerou a Milovicemi, nový 1 pár spojů v pracovní dny mezi Milovicemi a Nymburkem; linka již neobsluhuje úsek v Nymburce do Zálabské (nahrazena linkou 433).
436    Linka je zkrácena do trasy Nymburk, Hl. nádr. – Milovice, Žel. st. (v úseku Milovice, Žel. st. – Milovice, Park Mirakulum nahrazena linkou 434).
442    Posílení provozu v pracovní dny odpoledne jako náhrada za zkrácenou linku 431.


Na letošní jaro se chystají integrace Zásmucka, Voticka, Dobrovicka a Kokořínska

   V průběhu jara 2020 by mělo dojít k integraci veřejné dopravy hned ve čtyřech různých oblastech Středočeského kraje. Do systému PID se zapojí autobusové linky na Zásmucku, Voticku, Dobrovicku a Kokořínsku.
   Na Zásmucku přibudou dvě nové linky mezi Kolínem a Uhlířskými Janovicemi, další dvě stávající linky PID budou prodlouženy v oblasti Kouřimi, Zásmuk a Bečvár, dojde také k propojení linek 654 a 660 do jedné trasy Český Brod – Kostelec nad Černými lesy – Stříbrná Skalice. Na některých stávajících linkách bude posílen provoz.
   Oblast Voticka bude zahrnovat města a obce v okolí Votic s páteřní linkou 403 z Prahy (v úseku Praha – Benešov zatím mimo PID), Benešova přes Bystřici, Votice a Miličín až na hranice s Jihočeským krajem a dále mimo tarif PID do Tábora, Jindřichova Hradce či Třeboně. Další nové linky spojí Votice například s Mladou Vožicí, Louňovicemi pod Blaníkem, Sedlcí-Prčicí nebo s Vojkovem. Celkem zde bude zavedeno 12 nových linek PID. Zřízeny budou návaznosti na páteřní železniční trať Praha – Tábor – České Budějovice v Benešově, Olbramovicích či Heřmaničkách.
   Integrace Dobrovicka zahrne především autobusové linky mezi Mladou Boleslaví, Rožďalovicemi, Nymburkem, Lysou nad Labem a Benátkami nad Jizerou včetně návozných linek do mladoboleslavské Škody. Zavedeny budou 4 nové linky z Mladé Boleslavi do Dobrovice, Mcel, Brodců a Rožďalovic, do Mladé Boleslavi budou prodlouženy linky 442 z Lysé nad Labem přes Benátky nad Jizerou a 499 z Nymburka. Do Rožďalovic bude prodloužena 674 z Nymburka.
   Na Kokořínsku budou integrovány všechny autobusové linky v oblasti okolo Mšena a Kokořína s vazbou především na Mělník. Celkem zde bude zavedeno 9 nových linek a dvě stávající budou posíleny.


Integrace Zásmucka do dubna 2020

   K termínu 4. dubna 2020 (přesné datum může být ještě změněno) je připravována integrace autobusových linek v oblasti ohraničené městy Kolín, Uhlířské Janovice, Kostelec nad Černými lesy a Kouřim. Zavedeny budou dvě nové linky, u 4 stávajících linek bude změněna trasa a u dalších 7 budou změněny provozní parametry (změny časových poloh nebo změny počtu spojů). Zrušeno bude 11 linek mimo systém PID. Autobusové linky PID nově obslouží dalších 8 měst a obcí Středočeského kraje, u dalších 33 měst a obcí bude obsluha linkami PID rozšířena.

   Hlavní změny v oblastech Zásmucka a Kouřimska

  • Zavedení přestupních vazeb v Zásmukách z nově integrovaných linek na stávající páteřní integrovanou linku 381 směřující do Prahy a Kutné Hory.
  • Častější a pravidelné spojení Skvrňova, Zásmuk a Kolína včetně víkendového provozu.
  • Posílení a doplnění regionálních spojů zejména v mimošpičkových obdobích (večerní a dopolední spoje).
  • Sjednocení trasy linky 421 spojující Kolín, Kouřim a Sázavu.
  • Prodloužení linky 424 do Ždánic pro vytvoření četnějšího spojení zejména v období přepravních špiček mezi Kouřimí a Ždánicemi s návazností na linku 381.
  • Zajištění četnějšího přímého spojení Kouřimi, Českého Brodu a Čelákovic.
  • Propojení linek 654 a 660 přes Kostelec nad Černými lesy.
  • Celkové zpřehlednění linkového vedení a zlepšení koordinace jednotlivých linek v oblasti.

   Nové linky PID
481    Linka je vedena z Kolína přes Zásmuky do Skvrňova, odkud vybrané spoje pokračují až do Uhlířských Janovic. Linka zajišťuje přímé spojení Kolína a Zásmuk, kde všechny spoje garantovaně navazují na linku 381 do Prahy. Vybrané spoje navíc pokračují ze Zásmuk dále jako linka 381 přímo do Prahy. Na lince je zaveden také víkendový provoz ve čtyřhodinových intervalech. V úseku Kolín – Zásmuky nahrazuje především původní linky SID G39 a G41. V úseku Zásmuky – Skvrňov nahrazuje dnešní linky SID G41, G49 a G50.
549    Linka je vedena z Kolína přímo do centra obce Kbel a dále přes Kořenice, Chotouchov, Červený Hrádek a Drahobudice do Uhlířských Janovic. V úseku Kolín – Bečváry nahrazuje dnešní linky SID G40 a G42 a v úseku Kolín – Uhlířské Janovice dnešní linky E12, G42 a 230680. Z Uhlířských Janovic vybrané spoje pokračují dle tarifu SID přes Kácov a Vlašim do Mladé Vožice.

   Změny stávajících linek PID
381    Posílení spojení do Kutné Hory v pracovní den a neděli ráno.
382    Posílení provozu ve večerních hodinách pracovního dne.
387    Posílení provozu celotýdenně, zejména o víkendu. V pracovní den dva spoje v každém směru a o víkendech tři až čtyři spoje v každém směru jsou prodlouženy do Uhlířských Janovic.
421    Linka zajištující přímé spojení Kolína, Kouřimi a Sázavy bude nově vedena jednotnou trasou v úseku Kolín – Kouřim, čímž dojde ke sjednocení jízdní doby. Díky prodloužení linky 424 do Ždánic bude vyhověno požadavku na zkrácení čekacích dob na linku 381 a díky tomu k zajištění větší přesnosti provozu linky 421.
422    Změny časových poloh vybraných spojů tak, aby byly lépe koordinované s ostatními spoji a také provázané zejména s linkou 662 v úseku Kouřim – Český Brod, kde tyto linky tvoří svazek a vzájemně se prokládají.
424    Prodloužení linky vybranými spoji z Kouřimi přes přestupní uzel Ždánice, U Jánů do centra obce Ždánice. V odpoledních hodinách tak dojde k vytvoření 30minutového intervalu v trase Ždánice, U Jánů – Kouřim. Díky této skutečnosti budou moci cestující jedoucí z Prahy, Kostelce nad Černými lesy a dalších obcí na trase linky 381 cestovat do Kouřimi a dále do regionu častěji.
450    Linka je prodloužena přes místní část Nová Ves III obce Svojšice, Polní Voděrady, Toušice, Zásmuky a Drahobudice do Červeného Hrádku a Poďousů. V zastávce Svojšice dojde k vytvoření garantovaných návazností s linkou 421. Provoz linky bude posílen zejména o mimošpičkové časy umožňující tak dojížďku k lékaři nebo na úřady. V úseku Polní Voděrady – Zásmuky linka nahrazuje dnešní linky G49 a G53. V úseku Zásmuky – Bečváry linka nahrazuje dnešní linky G44 a G50. V zastávce Bečváry, Červený Hrádek je zajištěn přestup ve směru od Drahobudic do Kolína a zpět.
491    Optimalizace spojení pro školní děti do Mukařova a úprava provozu o víkendech.
652    Úprava provozu v ranní špičce pracovních dnů z provozních důvodů.
654    Linka je zrušena a nahrazena prodlouženou linkou 660.
659    Posílení provozu celotýdenně.
660    Prodloužení linky o úsek mezi Kostelcem nad Černými lesy a Stříbrnou Skalicí, kde nahrazuje linku 654. Posílení spojení v celé trase Český Brod – Kostelec n. Č. l. – Stříbrná Skalice v pracovní dny a v úseku Český Brod – Kostelec n. Č. l. i o víkendech.

Autor článku: oit@praha15.cz Odbor dopravy

Soubory ke stažení

Originál dokumentu

Velikost souboru: 331,68kB

formát PDF

Soubor ke stažení Nové okno